Het echt leven - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu Het echt leven - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu

Het echt leven

Door: leonievanbreeschoten

Blijf op de hoogte en volg Leonie

07 Augustus 2011 | Australië, Melbourne

Hoi allemaal,

Het echte leven is weer begonnen, en ik ben druk bezig met integreren in het Australische studentenleven. Ik woon in een heel gezellige gang, waar eigenlijk altijd wel iemand rondhangt (niet goed als je werk moet verrichten). Ik vind het vooral heel leuk dat hier vrij veel echte Australiërs wonen!
Wat me wel opvalt is dat mensen hier voornamelijk met mensen vanuit hun eigen etnische groep omgaan. Er zijn heel veel Aziaten hier, en die gaan voornamelijk met elkaar om. Ik ga dus voornamelijk met de andere blanken om; Australiërs, Amerikanen, Britten, Duitsers, een Canadees, een Nieuw Zeelander en nog wel meer. Er zijn ook wel wat uitzonderingen, maar voornamelijk trekken mensen vanuit dezelfde groep wat meer naar elkaar toe.

Helaas is onze campus dus wel een eind van het centrum vandaan, dus ik ga niet vaak uit in het centrum. Wel zijn er ook een aantal cafés hier rond de campus (elke donderdag verplaatsen alle studenten zich naar het plaatselijke Nothing Hill hotel, ook wel 'the Nott' genoemd, en dat is de grootste happening van de week), en we vermaken onszelf ook regelmatig hier in de woonkamer.

Ik heb grote populariteit behaald hier op de gang door de introductie van stroopwafels! Iedereen vindt ze helemaal geweldig, en de geruchten over de famous Dutch cookies zijn wijdverspreid. Gelukkig heb ik ze hier ook in de supermarkt gevonden ($2.50 voor een pakje van slechts vier stroopwafels!) en deze week ga ik waarschijnlijk met een aantal huisgenoten naar 'the Dutch store' op jacht naar stroopwafels en alle andere culinaire hoogstandjes vanuit de lage landen! Overigens heb ik mijn ganggenoten al beloofd dat als ze ooit naar Nederland komen ik een driedaags Nederlands menu voor ze zal regelen.

Ik volg hier vier vakken: Australian Idol (een introductie in Australian studies, het is eigenlijk een vak in de sociaal/culturele situatie van Australië, maar het is heel makkelijk en gericht op buitenlandse studenten), Families, Relationships and Intimate Life (een derdejaars sociologie vak dat meetelt voor mijn studie in Nederland), the Moral Psychology of Evil (bekijkt 'het kwaad' en kwade daden (seriemoordenaars, maar ook overheidsdaden zoals genocide) vanuit een filosofisch oogpunt), en Conflict and Coexistence (over joden, moslims en christenen). Tot nu toe vind ik de vakken vrij makkelijk en heb ik niet het gevoel dat zo hard hoef te werken als thuis. Extra veel tijd voor mijn culturele ervaring dus!

Afgelopen week ben ik naar de Chadstone Mall geweest; het grootste winkelcentrum van het zuidelijk halfrond!! Het was heel groot (zoals te verwachten) en heb er de hele dag rondgedwaald. Ik had er enorme moeite mee om alles naar huis te kunnen dragen, en mijn kamer puilt nu uit van de spullen.

Gister ben ik naar mijn eerste AFL match gegaan. AFL is een afkorting voor Australian Football League, ook wel Aussie Rules Football, Aussie Rules of Footy genoemd. Ik had besloten suporter te worden van Melbourne Football Club, omdat ik hun sjaals mooier vond dan Carltons sjaals (deze zijn rood met blauw, die andere alleen blauw..). Melbourne schijnt niet erg goed te zijn, en 'we' verloren dan ook dik. Maar footy is echt cool! Zoals ik eerder zei, het is een soort kruising tussen voetbal, handbal, rugby en American Football, gespeeld op een cricket veld. Het duurde super lang (meer dan 2 uur), en het is voornamelijk een kwestie van erg gespierde mannen die boven op elkaar springen.

Verder moet ik hier meedoen aan een census/volkstelling. Ik was stomverbaasd, aangezien Nederland dit dus niet (meer) doet, maar iedereen hier is stomverbaasd om mijn verbaasdheid, aangezien ze niet begrijpen hoe de overheid anders statistieken over de bevolking kan hebben. Opzich wel grappig dat ik op deze manier dus meetel in Australië. Ik moet heel veel gegevens invullen en dat dinsdag inleveren, anders krijg ik $140 boete..

Voor foto's van mijn avontuur zie https://picasaweb.google.com/114502956927038736658 . In de map Australia kan je mij als footy suporter bekijken, en ook de foto's van Nederlands eten heb ik online gezet!

Groetjes vanuit Melbourne!

  • 07 Augustus 2011 - 09:55

    Albrecht:

    Grappig dat je het footy leuk vond. Als je weer thuis bent nemen je broer en ik je wel een keer mee naar een Nederlandse voetbalwedstrijd.

  • 07 Augustus 2011 - 18:08

    Oma:

    Veel lieve groetjes van oma.

  • 08 Augustus 2011 - 08:01

    Opa En Tante Riet:

    Zo te lezen raak je al aardig geïntegreerd. Fijn dat het allemaal goed gaat. Als het met de studie niet zou lukken is het misschien een idee om een handeltje in de verkoop van stroopwafels te beginnen. Een aantal klanten heb je al zo te horen!!
    Tot de volgende keer.
    Liefs van Opa en Tante Riet

  • 09 Augustus 2011 - 14:24

    Mama:

    Hé TV ster!!!!!!!!!!!!
    Wijs hoor.
    XXX

  • 13 Augustus 2011 - 07:42

    Carlijn:

    Hee Leo, de vakken die je volgt klinken echt heel leuk!!! En Footy ook, klinkt wel als jou ding, beetje naar springende gespierde hunks kijken ;) Ciaoo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Australië

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2012

Foto's!

16 Januari 2012

Mijn laatste reisverslag vanuit Australië

10 Januari 2012

Tassie

31 December 2011

Nullarbor Traveller - van Adelaide to Perth

20 December 2011

Tegenslagen en zonneschijn
Leonie

Actief sinds 02 Juli 2011
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 40382

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2017 - 13 November 2017

Ecuador

27 November 2016 - 24 December 2016

Bolivia

23 Juli 2015 - 14 Augustus 2015

Colombia

17 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Spanje

08 Juli 2011 - 17 Januari 2012

Australië

Landen bezocht: