National park tot Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu National park tot Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu

National park tot Wanaka

Door: leonievanbreeschoten

Blijf op de hoogte en volg Leonie

02 December 2011 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Hoi allemaal,

Voor ik het vergeet, mijn parachutesprong foto's kun je bekijken op: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2807384626995.2154749.1330070566&type=1&l=0b9fe89d1f De video heb ik nog niet online kunnen krijgen, maar hier is alvast een voorproefje!

Het lijkt super lang geleden dat ik mijn laatste update heb geschreven, maar eigenlijk is het pas vijf dagen geleden. Er is alweer zoveel gebeurd in de tussentijd dat het voelt alsof het een eeuwigheid geleden is. Laat me proberen een mooie update te geven. Allereerst, NZ is nogsteeds fantastisch en het landschap is prachtig en super afwisselend. Het is hier niet zo warm als in OZ, vaak erg winderig ook, maar de zon is wel erg scherp. We zijn allemaal erg verkouden en grieperig, maar dat mag de pret niet drukken!

Waar was ik gebleven, oja, maandag, toen vertrokken we van National Park naar Wellington (de hoofdstad van NZ). In Wellington zijn we naar Te Papa, het nationale museumm, gegaan. Dat was een onewijs groot museum. Het was ook erg interessant, vooral de dingen over de Maori's vond ik erg interessant. Wist je dat de Maori's niet de oorspronkelijke or indigenous bewoners van NZ zijn maar hier zo'n 700 jaar geleden zijn gekomen (alsnog lang voor de Europeanen, maar het is een groot verschil met de aboriginals in Australie, die daar duizenden jaren woonden)? En wist je dat ze NZ Aotearoa hebben genoemd, wat 'land van de lange witte wolk betekend', omdat ze aankwamen op het zuidereiland en daar de hoge bergen met sneeuw voor een lange witte wolk aanzagen? Nou dan weet je het nu. Ik vind al die weetjes super interessant.
's Avonds zijn we in Wellington naar de bioscoop geweest, wat een leuke afwisseling was van in een kroeg zitten of in het hostel rondhangen.

De volgende ochtend vertrokken we naar het Zuidereiland. We namen een ferry van Wellington naar Picton, wat zo'n 3 uur duurde. Onderweg zagen we zelfs dolfijnen rond de ferry springen! Vanaf Picton gingen we weer met de bus verder naar Nelson. Het was voornamelijk een lange reisdag.

Woensdag was ik vrij ziek, en het meerendeel van de dag heb ik slapend in de bus doorgebracht. Af en toe hadden we ergens een fotostop, en dan ging ik even de bus uit, maakte en foto, en ging weer verder slapen. Onze eerste fotostop was bij Buller Gorge, en later kwamen we bij een pelsrobben kolonie, dat was wel heel cool om te zien! 's Middags stopten we nog bij de pancake rocks, rotsen die er uitzien als een stapel pannekoeken.
'S avonds verbleven we in Greymouth, waar iedereen naar een bierbrouwerij ging, maar ik ging naar de apotheek en naar bed.

Gelukkig voelde ik me donderdag wat beter, want het was de dag van de gletsjer hike!!! 's Ochtends verlieten we Greymouth richting Franz Josef. Onderweg stopten we eerst in Ross, en oud goudmijn stadje, waar ze ons leerden goud zoeken, en ik heb wat goud en jade gevonden! Onze volgende stop was bij een hotel/bar/museum, waar we uitleg kregen over het jagen op en houden van herten. Herten zijn door de Europeanen naar NZ gebracht en waren hier al snel een plaag doordat ze hier geen natuurlijke vijanden haddden, en dus betaalde de overheid veel geld aan een ieder die herten wilde doodschieten, ofzo.
Rond 2u bereikten we Franz Josef, waar we 's middags een hike over de Franz Josef gletsjer hebben gemaakt. Dat was super cool, en we kregen van die coole schoenen met spijkers er onder aan. Was een erg leuke, maar koude ervaring. Gelukkig kregen we daarna gratis entree naar de hot pools, om weer op temperatuur te komen.

Vandaag vertrokken we van Franz Josef naar Wanaka. We hadden een fotostop bij het Matheson meer, zo'n typisch spiegelmeer waarbij je een prachtige weerspiegeling van de omringende bergen krijgt. Helaas was het erg bewolkt, maar ik denk dat ik toch nog wel wat mooie foto's heb kunnen maken. Later hadden we nog wat random fotostops (wat is NZ toch mooi!!!), tot we in Wanaka aankwamen. Daar zijn we smiddags naar puzzling world gegaan, een soort museum/speeltuin voor volwassenen, met een super groot doolhof (heb er zo'n uur over gedaan) en veel optische illusies en dat soort dingen. Daarna hebben we wat rondgelopen door Wanaka. Het is erg grappig, want Wanaka is een dorp dat voornamelijk is ingesteld op de wintersport, en het is vreemd om daar in de zomer te komen. Het is wel (wederom) erg mooi.

Dat brengt me weer aan het einde van dit lange verslag. Ik ben blij dat ik jullie weer op de hoogte heb kunnen brengen en mijn blog weer up-to-date is. Laat vooral een berichtje achter, dan weet ik dat Nederland nog aan me denkt!! ;)

Groetjes vanuit Nieuw Zeeland!!!!!!

  • 02 December 2011 - 09:28

    Mama:

    Ik denk aan je!!!!

    XXX

  • 02 December 2011 - 14:31

    Carlijn:

    Supergave foto's van de grote sprong! (haha, die instructeur) Groetjes vanuit Nederland!!!!!

  • 02 December 2011 - 16:16

    Opa En Tante Riet:

    Fantastisch allemaal en voor ons vaak heel bekende dingen.
    Je Pa, Ma en Peter komen er aan.
    Groetjes,
    Opa en Tante Riet

  • 04 December 2011 - 08:22

    Robert:

    Echt super tof van die parachute sprong! (Die instructeur kijkt inderdaad echt geniaal). Wel eng dat je ook nog ns boven zee gedropt werd.

    Oja en de weetjes zijn inderdaad cool!

    Oke Doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wanaka

Australië

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2012

Foto's!

16 Januari 2012

Mijn laatste reisverslag vanuit Australië

10 Januari 2012

Tassie

31 December 2011

Nullarbor Traveller - van Adelaide to Perth

20 December 2011

Tegenslagen en zonneschijn
Leonie

Actief sinds 02 Juli 2011
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 40232

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2017 - 13 November 2017

Ecuador

27 November 2016 - 24 December 2016

Bolivia

23 Juli 2015 - 14 Augustus 2015

Colombia

17 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Spanje

08 Juli 2011 - 17 Januari 2012

Australië

Landen bezocht: