Terug op aarde - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu Terug op aarde - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu

Terug op aarde

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

16 December 2016 | Bolivia, La Paz

Hoi allemaal,

Nu weer een berichtje uit het zonnige La Paz waar ik gisterochtend ben aangekomen!

De afgelopen dagen ben ik dus op een toer geweest van Tupiza naar Uyuni (zonder wifi). Deze toer was bijna volledig boven 4000m en deels zelfs boven de 5000m. Behoorlijk hoog dus. Ik kan zeggen dat ik erg blij ben met mijn lichaam want het heeft me niet gefaald: ik heb nul komma nul last gehad van hoogteziekte, yes! Het landschap was echt ontzettend mooi, maar ook ontzettend gestoord. Alsof je op een andere planeet bent, soms was het net alsof ik in star wars rondliep. Maar het veranderde ook heel snel, vanaf het wilde wiste in tupiza kwamen we echt op hoogvlaktes met veel lamas, en we kwamen bij woestijnen, gekleurde bergen en gekleurde meren, en als laatste kwamen we bij de beroemde zoutvlakte, de Salar de Uyuni. Daar hebben we uitgebreid cliché foto's gemaakt waarin je met diepte speelt, omdat tot aan de horizon je alleen zoutvlakte ziet. Dat spul is trouwens verrassend hard, terwijl het er uitziet als sneeuw voelt het meer als een ijzige plaat. Midden op de zoutvlakte is nog een eiland (want de zoutvlakte was ooit, 40.000 jaar geleden een meer) en daar staan cactussen van 8 meter. Aangezien een cactus 1cm per jaar groeit zijn die dus 800 jaar oud. Best cool dus.
De mensen met wie ik op de toer was waren wel tof, maar het bleken twee Fransen en een Zwitser te zijn (mij was verteld twee Fransen en een mexicaan), en dus heb ik vier dagen veeeeeel Frans moeten aanhoren, en aangezien ik echt geen Frans spreek baalde ik er behoorlijk van. Daarom vond ik het niet heel erg toen we eergister in Uyuni ankwamen en ik weer met wat Engels (of Spaans) sprekende mensen kon rondhangen.

Woensdag waren we rond het begin van de middag in Uyuni, en ik wilde een nachtbus naar La Paz nemen, die pas om 20.30 vertrok. Dus besloot ik diep in de buidel te tasten en een privékamer voor de middag te boeken (€5). Toen zag ik op fb dat Hati, mijn fried-chicken maatje uit Sucre ook in Uyuni was en hebben we samen thee gedronken. Om half 9 ging ik naar de nachtbus, met alle truien en vesten die ik bij me heb in m'n handbagage, want ik had veel horrorverhalen gehoord over Boliviaanse nachtbussen, onder andere dat ze super koud zijn, en dat je soms zelfs als je een bus met cama (bed) boekt alsnog op een stoeltje eindigt. Maar ik had wederom met geld gesmeten en een van de duurste bussen geboekt (€11) en daar kreeg ik geen spijt van. De bus was een perfecte temperatuur, en de stoelen waren vet groot (ipv 4 stoelen naast elkaar waren het 2 stoelen, dan het gangpad, en dan 1 stoel) en gingen ver achterover, en er was zelfs een extra beenstukje wat je kon uitklappen vanaf de stoel voor je om er een soort bedje van te maken. Dat zouden vliegtuigen ook moeten hebben!

Gisterochtend om half 6 kwam ik aan in La Paz. Achterlijk tijdstip, waarom vertrekt die bus niet gewoon om half 11 in plaats van om half 9 zodattie op een fatsoenlijk tijdstip aankomt? Anyway, ik ging naar m'n hostel en heb nog mooi een paar uurtjes extra slaap gepakt. In het hostel kwam ik weer mensen tegen die ik ook in Rurrenabaque had ontmoet, en ik maakte ook nog wat nieuwe vrienden, en met hun ben ik gister naar wat markten geweest (niks gekocht, maar ben zeker nog van plan groots te gaan shoppen!) en heb ik s avonds wat biertjes gedronken. Hoewel ik me heb laten vertellen dat katers erger zijn op hoogte viel ook dat gelukkig mee! Oeh, en ik kreeg het compliment dat ik erg goed kan dansen "for a white girl" haha, score!

Vanochtend heb ik een walkingtour door La Paz gedaan, die erg leuk was, en verder wil ik eens gaan bedenken wat m'n plannen zijn. Over precies een week vlieg ik alweer naar huis, en in de tussentijd wil ik in elk geval nog een paar dagen naar het Titicacameer. De tijd vliegt!

Als laatste wil ik jullie nog even een update geven over het weer. In december begint in Bolivia het regenseizoen, en ik was wel redelijk bang dat ik vaak nat zou worden deze reis, maar uiteindelijk heb ik amper regen gezien. In La Paz zijn ze daar minder blij mee want ze hebben behoorlijk watertekort, maar voor mij is het perfect!

Anyway, tot over een week allemaal, ik heb al zin in kerst (Bolivianen gaan echt all-out met kerstversieringen, het hele land is groen en rood, en knippert)!

Byebye

  • 16 December 2016 - 21:10

    Germien:

    Geniet van je laatste weekje Lily!
    Hier wacht de kerstboom met pakjes op je! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Bolivia

:)

Recente Reisverslagen:

24 December 2016

The end

21 December 2016

Het Titicacameer

20 December 2016

Death road en Copacabana

16 December 2016

Terug op aarde

10 December 2016

De hoogte in!
Leonie

Actief sinds 02 Juli 2011
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 40223

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2017 - 13 November 2017

Ecuador

27 November 2016 - 24 December 2016

Bolivia

23 Juli 2015 - 14 Augustus 2015

Colombia

17 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Spanje

08 Juli 2011 - 17 Januari 2012

Australië

Landen bezocht: