Jungle - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu Jungle - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu

Jungle

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

02 December 2016 | Bolivia, Rurrenabaque

Ik ben er weer! 3 dagen in de jungle was super vet, maar ik was wel echt super ranzig en compleet opgegeten door muggen, maar dat was het zeker waard!

Toen ik afelopen maandag hier heen vloog zat ik in het vliegtuig naast een Nederlands meisje, Nienke - yep, 33% van de passagiers van dit ieniemienie vliegtuigje waren dus Nederlands. Daarna gingen we samen naar een hostel en boekten we samen de toer. Ook kochten we matchende oerlelijke lange broeken, omdat het zeer sterk wordt aangeraden een lange broek aan te doen in de jungle als bescherming tegen de muggen, en we voelden er weinig voor om een spijkerbroek aan te doen met deze hite. ´s Avonds aten we in het hostel met 3 andere meisjes en 1 man, Jimmy, en de volgende ochtend bleek Jimmy ook met Nienke en mij op dezelfde toer te zijn. We waren maar met z´n drieën, en onze gids, Nilo, best relaxed. De andere 3 meisjes waren met een andere organisatie, maar we kwamen hen ook overal steeds tegen. Er zijn enorm veel toerorganisaties hier maar allemaal bieden ze vrijwel hetzelfde aan, tegen exact dezelfde prijs. De overheid heeft de prijs vastgesteld, voor bijna het dubbele waar de toers een paar jaar geleden voor gingen, wat gezorgd heeft voor een enorme afname in het aantal toeristen die hier komen, maar vooral ook in een grote afname van het aantal idioten die hier komen - aldus Nilo. Hij zegt dat vooral de idioten die niet goed met de dieren en de natuur omgaan worden afgeschrokken doordat de prijzen hoger zijn (en alsnog is het niet duur).

Anyway, dinsdagochtend om 9u vertrokken we voor de pampastoer. ´Pampas´ is de naam voor het type natuurgebied, een beetje jungle meets moeras. We reden 2,5u voor we over gingen in een boot, waarmee we naar onze lodge gingen. Zowel in de auto als in de boot begonnen we al met het spotten van dieren. We zagen capibara´s (´s werelds grootste knaagdier), struisvogels, schildpadden, kaaimannen (krokodilachtigen), apen (waaronder kapucijnapen, brulapen en Aapje-aapjes! (voor de niet-ingewijden: Aapje is mijn knuffel)), heeeeeeeeel veel vogels en rivierdolfijnen! Ik vond het super raar om dolfijnen in een rivier te zien, het klopt gewoon niet. Maar het was wel super vet.

Aan het eind van de dag kwamen we aan bij onze lodge, en vrij vlot daarna gingen we naar de sunset lounge, een ´bar´ (lees: houten kraampje waaruit ze bier verkopen) waar eigenlijk alle toergroepen kwamen voor een biertje en om de zonsondergang te bekijken. Het was alleen erg bewolkt, maar het bier smaakte prima ;) Op de terugweg was het al donker en deden we zaklampen aan in de boot zodat de ogen van kaaimannen oplichten en we ze konden spotten. Dat was wel vet. Na het eten deden we nog een biertje bij een andere lodge, maar ik was vrij gesloopt.

De volgende ochtend liep ik naar de eetkamer, en bleek er een dikke kaaiman naast/onder de eetkamer te zitten (alles staat op palen). De bewoners vertelden dat dit Casimira de Kaaiman is, die daar woont. Niemand is bang voor die beesten, en ze zweren dat ze nooit mensen eten, maar toch voelt het raar, het zijn echt joekels met enorme tanden..

Na het ontbijt gingen we op anacondajacht! Gekleed in prachtige rubberlaarzen en lange broek en blouse stampten we 2,5u door het moeras. Net toen we er aan dachten om het op te geven kwamen we een andere gids tegen die er één gevonden had, en die nam ons mee. Het was een flinke, van ruim 2 meter, en ze liet zich uitgebreid fotograferen door ons.

Na een lunch en een bloedhete siesta gingen we op pad om te zwemmen met rivierdolfijnen! Dit wordt aangeprezen als een van de hoogtepunten van de toer, maar na het zien van al de kaaimannen en in de wetenschap dat er piraña´s zitten (piraña-vissen stond nog op de planning voor de dag er na) werden we toch wat nerveus. Onze gids nam ons mee naar een klein baaitje waar hij wist dat de dolfijnen veel zitten, en daar waren ze ook inderdaad! Maar het zat ons toch niet helemaal lekker dat we een 2,5e meter lange kaaiman het water in zagen gaan, en de gids letterlijk 10 meter verderop de boot stil legde en zei dat we mochten gaan zwemmen. Zwemmen met dolfijnen, eerder zwemmen met kaaimannen! Als een stel poesies stonden we het water en de oever te bekijken (en vonden we 15 meter verderop nog een kaaiman), terwijl onze gids zijn kleren uittrok en het water in sprong. Toen kon ik natuurlijk niet achter blijven. Plus, alle toers komen daar om te zwemmen, in totaal honderden toeristen per maand, en ik kan me niet voorstellen dat dat zou blijven gebeuren als toeristen bij bosjes worden opgegeten. Maargoed, zoals Nienke zei, 'iemand kan altijd de eerste zijn', en ik kan niet zeggen dat ik heel relaxed heb gezwommen. We hebben een minuut of 5 in het water gelegen en wat naar de dolfijnen gekeken die af en toe om ons heen opdoken (het water was vrij troebel), en toen leek het ons een beter idee om de dolfijnen verder vanaf de kant te bekijken. Alsnog, wel een toffe ervaring!

´s Avonds gingen we weer een aantal biertjes (en vodka) drinken en hoewel we allemaal wel flink wat op hadden was onze gids echt straaaaaaaaaaal bezopen. Zo erg dat Nienke en ik hem de volgende ochtend echt uit bed moesten trekken, want wij wilden nog wel gaan pirañavissen! Uiteindelijk stonden wij te ploeteren met een vislijntje en stukjes vlees, terwijl hij in een hoekje van de boot lag. Ik zag en voelde wel dat de pirañas aan het vlees knaagden, maar ik kreeg het niet voor elkaar om iets te vangen. Jimmy en Nienke ging het niet veel beter af. Het was ontzettend warm, en de muggen waren echt vol in de aanval gegaan, dus het was niet heel relaxed vissen, maar ja, nu moest en zouden we wat vangen ook! Uiteindelijk zou Nilo het even voor doen, en hij gooide een lijntje uit, en -ik zweer je ik overdrijf niet- letterlijk binnen 10 seconden had hij een joekel van een piraña aan de haak! Toen zijn wij allemaal met zijn piraña op de foto gegaan, en toen zijn we zo snel we konden daar weg gegaan. De piraña hebben we nog gegeten als lunch, wat best lekker was, smaakt gewoon als witte vis, en daarna begonnen we aan de terugreis richting bewoonde wereld, waar we gister weer aan zijn gekomen. Onderweg zagen we nog een luiaard! Daar was ik erg blij mee. Alle dieren die ik graag wilde zien hebben we gespot :)

Vandaag ben ik een beetje aan het chillen, beetje lezen, beetje rondlopen, beetje in het zwembad zitten. Het heeft echt flink geregend daarnet, dus we hebben super veel geluk gehad, want we hadden echt super goed weer tijdens onze toer! Morgen reis ik verder richting Sucre, en daar heb ik wel zin in, ben wel klaar met de warmte en de muggen. Maar het was wel super tof om hier te zijn!

Veel liefs!

  • 02 December 2016 - 22:12

    Ditty:

    ohhhh ik was nooit in het water gegaan....
    Power girl..

  • 02 December 2016 - 22:48

    Gea:

    Tof Leo, hoop dat je moeder dit verslag niet onder ogen krijgt

  • 03 December 2016 - 00:18

    Mits:

    Leestip voyage of the beagle! Leuke blog :) ik blijf lezen

  • 03 December 2016 - 20:31

    Hannah:

    Klinkt echt super tof Leo! Zo jaloers dat je een luiaard hebt gezien! Minder jaloers op het zwemmen met kaaimannen om je heen haha, maar wel heel stoer! Enjoy Sucre! <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Rurrenabaque

Bolivia

:)

Recente Reisverslagen:

24 December 2016

The end

21 December 2016

Het Titicacameer

20 December 2016

Death road en Copacabana

16 December 2016

Terug op aarde

10 December 2016

De hoogte in!
Leonie

Actief sinds 02 Juli 2011
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 40208

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2017 - 13 November 2017

Ecuador

27 November 2016 - 24 December 2016

Bolivia

23 Juli 2015 - 14 Augustus 2015

Colombia

17 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Spanje

08 Juli 2011 - 17 Januari 2012

Australië

Landen bezocht: