The end - Reisverslag uit Veenendaal, Nederland van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu The end - Reisverslag uit Veenendaal, Nederland van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu

The end

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

24 December 2016 | Nederland, Veenendaal

Yes jongens ik ben er weer! Heb een erg goede terugreis gehad zonder naast dikke mannen te zitten (wel naast een Boliviaanse oma die haar hele stamboom aan me heeft uitgelegd in het Spaans).

Nog even een korte update over de afgelopen dagen: woensdag ben ik dus terug naar La Paz gegaan, en na mijn grootschalig shop-avontuur heb ik een laatste rondje door de stad geslenterd. Ik vind La Paz echt super leuk, het is super mooi hoe de stad echt tussen hele ruige bergkammen in gepropt ligt. Wat ik wel lastig vind is dat je echt kunt zien dat Bolivia vrij arm is en ook vrij veel werkende of bedelende kinderen ziet. Wat ik ook niet ga missen in Nederland is dat ze echt als idioten rijden en echt de hele godganse dag aan het toeteren zijn. Wat een rust hier in Nederland!
's Avonds heb ik wat gegeten met Floor, die ik uit Utrecht ken en die 6 maanden antropologisch onderzoek doet in de Boliviaanse jungle. Zij was toevallig ook net in La Paz, dus goede timing!

Eergister, mijn laatste dag, had ik volgeboekt met twee toers die ik nog graag wilde doen. Overdag ging ik naar Tiwanacu ruïnes. Tiwanacu was een pre-inca beschaving die veel verder ontwikkeld lijkt te zijn dan de Inca's, en ook veel langer heeft bestaan. We weten er alleen veel minder over, omdat in tegenstelling tot de Inca's de Tiwanacu al niet meer bestonden toen de Spanjaarden kwamen en er dus nooit contact is geweest, en omdat het grootste deel van de Tiwanacustad geplunderd is door lokale volken (inclusief de Inca's), Spanjaarden, en negentiende en twintigste eeuwse archeologen. Het was zeker interessant, maar er is weinig geïnvesteerd in het onderzoeken en herstellen van de plek, en dat maakt het geen enorme toeristische trekpleister.

's Avonds ging ik op nog een toer: naar cholitas wrestling! Cholitas zijn de Boliviaans vrouwen in traditionele klederdracht: lange jurken, 2 vlechten en een bolhoed. En zij gaan dus worstelen. Het was wel grappig maar ook -zoals te verwachten- erg nep. Toch prima besteding van de laatste avond.

Vrijdag vertrok ik vroeg naar het vliegveld en vloog naar Lima, waar ik 9u overstaptijd had welke ik in een spa op het vliegveld heb doorgebracht. 9u voor me uit staren ging me echt te ver. En ik heb nu een stempel van Peru in m'n paspoort, score. Daarna dus een prima vlucht gehad en nu zit ik in de trein naar Veenendaal. Tijd voor het kerstdinner!

Groetjes!! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Veenendaal

Bolivia

:)

Recente Reisverslagen:

24 December 2016

The end

21 December 2016

Het Titicacameer

20 December 2016

Death road en Copacabana

16 December 2016

Terug op aarde

10 December 2016

De hoogte in!
Leonie

Actief sinds 02 Juli 2011
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 40199

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2017 - 13 November 2017

Ecuador

27 November 2016 - 24 December 2016

Bolivia

23 Juli 2015 - 14 Augustus 2015

Colombia

17 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Spanje

08 Juli 2011 - 17 Januari 2012

Australië

Landen bezocht: