Het Titicacameer - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu Het Titicacameer - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu

Het Titicacameer

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

21 December 2016 | Bolivia, La Paz

Chicos!

Ik ben weer terug in La Paz, na de afgelopen 2 nachten in Copacabana, de grootste stad aan het Titicacameer te zijn geweest (of in elk geval de grootste stad aan de Boliviaanse kant van het Titicacameer, Peru grenst er ook aan). Fun fact: dit is de originele Copacabana, waar het beroemde strand in Rio naar vernoemd is. Copacabana betekend meerzicht oid in de taal van de Inca's. Het Titicacameer is het hoogste navigeerbare meer ter wereld. Ik heb geen idee wat het verschil is tussen het hoogste meer ter wereld en het hoogste 'navigeerbare' meer ter wereld, in mijn hoofd betekent het zoiets als zodanig groot zijn dat er op genavigeerd moet worden... Maar wie het weet, tell me!

Maandag was ik met Roxy en Tania naar Copacabana gegaan, en dinsdag heb ik alleen een dagtrip naar Isla del Sol gemaakt, want Roxy en Tania hadden wat meer tijd en vertrokken vandaag naar het eiland om daar te overnachten. Volgens de Inca's is de zon geboren op Isla del Sol, en vroeger was het een Inca bedevaartsoord. Nu zie je er de plek waar de zon geboren is, een pumavormige rots (als je heeeeel erg je best doet), wat ruïnes van huizen, en een offertafel waarvan ze er schijnbaar niet over uit zijn of die voor menselijke of dierlijke offers werd gebruikt. Dat was cool, maar je had best een strak schema om de boot terug te kunnen halen. Uiteindelijk heb ik het grootste deel van de dag in de boot gezeten, niet omdat het zo ver was, maar vooral omdat die zo ontiegelijk langzaam ging. 's Avonds nog gezellig wat gegeten met Tania en Roxy.

Copacabana was redelijk toeristisch, maar ook erg chill. Het meer zelf was heel mooi, maar ik bleef een beetje het gevoel houden dat ik me er 'meer' van had voorgesteld (haha), al wist ik zelf ook niet wat. Dat veranderde een beetje vandaag in de bus terug naar La Paz, toen we wat hoger kwamen en ik pas echt goed kon zien hoe groot het meer is. Er zijn vrij veel eilandjes en schiereilandjes, waardoor het niet altijd zo groot lijkt, maar het is gewoon een gigantisch meer op 3812m hoogte.

Vandaag in de bus terug naar La Paz zat ik natuurlijk weer naast een dikke man, en ik zat me net af te vragen hoe ik dit toch elke keer voor elkaar kreeg, toen ik me realiseerde dat Bolivianen gewoon allemaal dik zijn. Niet zo gek ook eigenlijk, want hun dieet bestaat voor 80% uit koolhydraten voor 15% uit gefrituurde kip, en voor 5% uit snoepgoed. Ik heb het gevoel dat ik de helft van m'n vakantie gefrituurde kip met rijst én friet op heb. Ik kan in elk geval niet wachten tot ik thuis weer wat groente ga eten. En kaas. <3 kaas

Terug in La Paz heb ik daarnet nog even GROOTS geshopt! Ik wilde ongeveer de hele Zuid-Amerikaprint merchandiseline hebben, en heb een trui, sjaal, handschoenen, 2 mutsen, 3 rugtassen, 2 schoudertassen, 2 buiktasjes, 2 portemonneetjes, een schilderij en een llamabeeldje gekocht. Vooral voor tassen vind ik het thuis altijd lastig om te vinden wat ik zoek, en hier hebben ze vanalles wat ik leuk vind voor een paar euro, dus koop ik dezelfde tas maar gelijk in drie kleuren, haha. Ben benieuwd hoeveel kilo's m'n rugtas weegt op de terugweg!

Morgen is mijn laatste dag in La Paz, en die heb ik volgepakt met twee toers, 1 overdag en 1 's avonds. Ik heb veel lopen lanterfanten in La Paz en wilde eigenlijk nog heel graag naar de Tuwanacu ruïnes en naar cholitawrestling (worstelen door dames in traditionele klederdracht) en dus pak ik dat nog mooi even mee de laatste dag! Zit nu weer alleen in het hostel in La Paz, maar heb niet zo veel zin meer om nieuwe vrienden te maken; het is bijna tijd om weer naar mijn eigen vrienden te gaan! :)

Iedereen succes met de laatste werkdagen!

  • 22 December 2016 - 12:12

    Germien:

    Ik zal veel groente inslaan;)

  • 22 December 2016 - 12:27

    Ditty:

    Ik ga je verhalen weer missen......goede reis terug.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Bolivia

:)

Recente Reisverslagen:

24 December 2016

The end

21 December 2016

Het Titicacameer

20 December 2016

Death road en Copacabana

16 December 2016

Terug op aarde

10 December 2016

De hoogte in!
Leonie

Actief sinds 02 Juli 2011
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 40202

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2017 - 13 November 2017

Ecuador

27 November 2016 - 24 December 2016

Bolivia

23 Juli 2015 - 14 Augustus 2015

Colombia

17 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Spanje

08 Juli 2011 - 17 Januari 2012

Australië

Landen bezocht: