Death road en Copacabana - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu Death road en Copacabana - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu

Death road en Copacabana

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

20 December 2016 | Bolivia, Copacabana

Hoi allemaal,

Zaterdag heb ik death road afgereden per mountainbike (en dus overleefd!). Death road is een weg tussen La Paz en Coroico, die deze bijnaam heeft gekregen doordat het lange tijd de gevaarlijkste weg ter wereld was, waar zo'n 200 tot 300 mensen per jaar dood gingen. Het is een smalle, ongeasfalteerde weg, die grotendeels langs afgronden tot wel 600 meter gaat. De meeste auto's en bussen vielen er af als ze langs de afgrond achteruit probeerden te manoeuvreren om tegenliggers er langs te laten. Tegenwoordig is er een nieuwe weg waar vrijwel al het verkeer over gaat, en wordt death road vooral gebruikt door toeristen die er per mountainbike vanaf gaan. Niet zo gevaarlijk meer dus (echt hoor mama!).
Desalniettemin vond ik het stiekem toch wel wat eng van te voren, want je fietst toch langs gigantische afgronden, maar alles was heel goed geregeld en het was heel tof! We hebben 62km gefietst, maar gelukkig vrijwel allemaal bergafwaards; en in totaal zijn we 3500m gedaald. We begonnen boven de wolken in de kou, op 4200m hoogte, en eindigden uiteindelijk in het warme regenwoud waar we in een zwembad doken met een koud biertje. Op dat ene biertje volgden er nog een paar, en toen gingen we met de bus (en bier) over de nieuwe weg terug naar La Paz, waar we de party voorzetten.

Zondag bestond voornamelijk uit eten en dutjes doen, en vandaag ben ik samen met Tania en Roxy, twee van m'n La Paz-matties naar Copacabana gegaan, aan het Titicacameer. Hier zit ik echt in een ontiegelijk cool hotel met een fancy privekamer met eigen balkon met hangmat en uitzicht over het meer. Roxy en Tania delen een kamer en zijn vet jaloers op de mijne haha. Morgen ga ik Isla del Sol in het Titicacameer verkennen, en overmorgen snel weer terug naar La Paz. De tijd vliegt en ik moet al bijna weer naar huis, aiaiai!

Adios a todos en tot snel!

• 20 December 2016 - 06:38

Albrecht :

Goed gedaan Leonie. Eerst fietsen en dan aan je moeder vertellen. Klinkt geweldig. Tot zaterdag. Groet. Albrecht

• 20 December 2016 - 11:23

Germien:

Hé Lily, inderdaad fijn dat ik dit pas achteraf weet...... ;)
    Geniet nog even van je mooie uitzicht (en maak nog wat foto's zodat wij mee kunnen genieten) en tot zaterdag onder de kerstboom! XXX