Granada - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu Granada - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Leonie Breeschoten - WaarBenJij.nu

Granada

Blijf op de hoogte en volg Leonie

23 Juli 2012 | Spanje, Sevilla

Vrijdagavond heb ik om 23.45 afscheid genomen van Lourdes en Alba, en mijn Franse huisgenootje Oona, en ben ik naar het busstation gelopen, waar mijn nachtbus om 1u vertrok. Hoewel ik het onderhand wel een beetje gehad had met de Spaanse lessen, en de meesten van mijn nieuwe vrienden al vertrokken waren, vond ik het alsnog erg jammer afscheid te moeten nemen van Alba en Lourdes. Het is raar om eerst 3,5 week met mensen samen te wonen en te leven, en daarna zomaar weer weg te gaan.
Tot mijn grote schrik was een van mijn mede passagiers in de nachtbus VIOLETA!! Je weet wel, van mijn eerste gastgezin. Ik moest stiekem wel een beetje giechelen, het was zo ironisch, ik zat net te denken dat het zo mooi was dat ik haar in de 3,5 week dat ik bij Lourdes woonde niet meer was tegen gekomen, en nu, juist zodra ik Salamanca ga verlaten, zie ik haar weer. Ik heb haar beleefd genegeerd, en zij mij ook, en dat was dat. De bus zat lang niet vol en ik heb lekker de achterbank geclaimed en ben languit gaan liggen. Toch was het niet super comfortabel, en dat we om 5u wakker werden gemaakt voor een toilet-stop hielp ook niet. Om 7u kwamen we aan in Sevilla, waar ik innig afscheid nam van Violeta (haha) en overstapte op mijn bus naar Granada, waar ik om 11u aankwam.

In Granada ben ik op een terrasje wat gaan eten terwijl ik wachtte tot ik kon inchecken (vanaf 13u). Het was een enorme verademing om gewoon een broodje kaas te kunnen eten voor lunch ipv een warm twee-gangen menu zoals gebruikelijk was bij Lourdes. Ik was nog geen dag weg bij mijn gastgezin of ik zat alweer in mijn Nederlandse eetpatroon en at weer op Nederlandse tijdstippen.

Na het inchecken ben ik Granada gaan verkennen en de stad verbaasde me. Hoewel Salamanca in heel veel opzichten enorm anders is dan Nederland, bijvoorbeeld doordat er enorm veel kleine winkeltjes die in NL nooit het hoofd boven water zouden kunnen houden (in de 15min dat ik naar school loop, loop ik langs 5 farmacias, apotheken), is Salamanca wel overduidelijk Europees. Granada is dat niet, de stad bestaat uit kleine straatjes, gebouwen in Islamitische bouwstijl en Afrikaanse marktkraampjes die allemaal dezelfde slechte kwaliteit voor weinig geld verkochten, en dat maakte dat ik me waande in de Efteling of in een ander continent. Dit komt gedeeltelijk komt door de locatie van de stad, zo dicht bij Marokko dat er wel wederzijdse invloeden moeten zijn, en gedeeltelijk door de geschiedenis, Spanje is lang bezet geweest door Islamitische leiders.

Later die middag heb ik ook nog een andere kant van de stad bekeken, de Christelijke kant. De 'Reyes Cathólicos' (Christelijke monarchs), Isabella en Ferdinand (je weet wel, van de Spaanse Inquisitie) hebben de stad teruggewonnen van de Moslims en vervolgens de Moskee gesloopt en er een grote kathedraal neergezet. De kathedraal zelf heb ik niet bekeken (Spanje staat vol met kathedralen en ik hoef ze niet allemaal te zien), maar er naast is wel een koninklijke kapel, waar de graven van Ferdinand en Isabella, en van hun dochter Juana I (Johanna de waanzinnige, van het liedje 'zot Johanneke') en haar man, Filip I. Ik vond het heel indrukwekkend om de 500 jaar oude lijkkisten te zien van mensen die de geschiedenis van Europa zo veel hebben beïnvloed. Daarnaast was de kapel ook gewoon een kerk en, zoals de rest van Spanje, enorm katholiek. Ik heb me echt verbaasd over de hoeveelheid goud en bijbelse afbeeldingen die ze in de kerk hebben weten te plaatsen, er was echt geen stukje kale muur meer over. Daarnaast was het ook een beetje luguber, zo was er een heel groot beeld van hoe Johannes de Doper werd onthoofd (alsin, je zag zn ruggengraat enzo uit de nek steken en zn hoofd werd er bloedig naast gehouden).

In elk geval, na mijn culturele moment heb ik nog wat door smalle straatjes geslenterd en vervolgens heb ik wat gegeten op een terrasje met uitzicht over de Alhambra. Ik ging daarna vrij vroeg naar bed, want de volgende ochtend om 9u moest ik bij de Alhambra zijn!

De Alhambra staat op een berg en torent uit boven de stad. Het is gebouwd door de Islamitische heersers, eerst als een verdedigings-fort, maar later werd er ook een paleis bij gebouwd, en een moskee, etc. Na de reconquista (de herovering door de Christenen) hebben de Christenen ook dingen veranderd en toegevoegd aan het complex, zo bouwden de Christenen een kerk waar vroeger de moskee stond, en een groot renaissance gebouw als extra paleis. Persoonlijk vond ik de Islamitische paleizen en tuinen het mooiste, allemaal bogen, mozaïeken, houtsnijwerk, tuinen, fonteinen, etc. Ik vond het renaissance gebouw erg misplaatst, maar opzich ook wel mooi want het verteld wel veel over de geschiedenis van de plek. Ik heb een enorme tijd rondgelopen in de Alhambra, en daarna ben ik langzaam de berg af gelopen en heb ik nog wat door Granada geslenterd.

Tegen de tijd dat ik bij het hostel kwam had ik het gevoel alsof het al 8u 's avonds was, maar het was pas 15u. Ik heb even wat geluierd enzo, en toen ik in het hostel zat te lezen kwam ik drie Koreaanse meisjes tegen die ik op de Alhambra ook al gesproken had, die een of ander typisch Koreaans dessert met me deelden. Het was meloen met banaan en 7-up, en best lekker. Daarna ben ik met hun naar een uitkijkpunt gelopen, en vervolgens gingen we wat eten. Het is in Spanje vrij gebruikelijk dat je een tapa gratis krijgt bij een drankje, maar tapas zijn normaal vrij klein. In de pub waar wij waren kregen we een soort bagel-tosti met ham en kaas en friet met aioli (wat ze in Spanje Ali-Oli noemen, haha), gratis bij een biertje, en dus zat ik daarna voor €2,50 helemaal vol!

Daarna heb ik niet zoveel bijzonders gedaan en vanochtend heb ik Granada verlaten. Ik wilde de bus nemen om 10u, maar de bus zat vol, en dus moest ik een duurder ticket kopen voor de bus van 12u, en dus nog 2 uur wachten. Maar toen ik de bus in zat voelde ik me wel even helemaal de bomb, het was een soort business-class bus (daarom was die €6 duurder) en ipv 2 rijen van 2 stoelen naast elkaar stonden er hier maar 1 rij van 2 stoelen en 1 rij van 1 stoel naast elkaar, die vet groot en luxe waren. Ook was er gratis wifi, kranten en persoonlijke muziek (we kregen koptelefoontjes), en, als klap op de vuurpijl, ik kreeg zelfs een zakje met eten en drinken voor onderweg! Luxe!

Nu ben ik dus in Sevilla en zometeen ga ik de stad verkennen. Gelukkig is het niet zo warm, het is slechts een graad of 34, terwijl het vorige week 46 °C was! Ik blijf in Sevilla tot vrijdag.

Heel veel liefs,

Leonie

  • 23 Juli 2012 - 21:20

    Mama:

    Meid, meid, jij maakt wat mee en je ziet wat!
    Leuk om deze geschiedenis les te krijgen, smaakt naar meer!
    Meen alles in je op en meen veel foto's dan geniet ik achteraf ook nog een keer.

    Veel plezier, geniet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Sevilla

Spanje

Recente Reisverslagen:

06 Augustus 2012

Barca!

29 Juli 2012

Sevilla & die another day in Cádiz

23 Juli 2012

Granada

20 Juli 2012

Slot van de Salamanca Semanas

15 Juli 2012

Antibiotica, cola en versiertrucs
Leonie

Actief sinds 02 Juli 2011
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 40220

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2017 - 13 November 2017

Ecuador

27 November 2016 - 24 December 2016

Bolivia

23 Juli 2015 - 14 Augustus 2015

Colombia

17 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Spanje

08 Juli 2011 - 17 Januari 2012

Australië

Landen bezocht: